TORUŃSKI ROCZNIK PODATKOWY

ISSN 2080-9573

trp header

Ireneusz Nowak
Instytucja wyłączenia organu podatkowego i jego pracowników jako gwarancja bezstronności przy podejmowaniu rozstrzygnięć podatkowych – uwagi krytyczne

 

Streszczenie


Rozważania podjęte w publikacji obejmują zagadnienia związane z gwarancjami procesowymi przyznanymi podatnikowi w kwestii bezstronności przy podejmowaniu rozstrzygnięć podatkowych, realizowanymi m.in. poprzez instytucję wyłączenia organu podatkowego i jego pracowników.


Postępowanie podatkowe zmierzające do wszechstronnego i prawidłowego wyjaśnienia stanu faktycznego sprawy musi być prowadzone bezstronnie (obiektywnie). Tym samym ratio legis instytucji wyłączenia (zarówno organu podatkowego jak i jego pracowników) wiąże się ze stworzeniem prawnych warunków eliminujących wszelkie wątpliwości co do bezstronności w rozstrzyganiu sprawy. Oznacza to, że z uwagi na zasadę prawdy obiektywnej (materialnej) oraz pogłębiania zaufania obywateli do organów państwa nie należy dopuszczać do sytuacji, w której mogłyby występować wątpliwości co do bezstronności – zainteresowania w rozstrzygnięciu sprawy – zarówno pracowników organu administracji jak i samego organu orzekającego w konkretnej sprawie.

 

Bibliografia

 

 

  1. Adamiak B., Borkowski J., Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2009.
  2. Brzeziński B. (red.), Kalinowski M. (red.), Olesińska A. (red.), Ordynacja podatkowa. Komentarz praktyczny, Gdańsk 2015.
  3. Brzeziński B., Kalinowski M., Masternak M., i in., Ordynacja podatkowa. Komentarz, tom II, Toruń 2007.
  4. Bzoma B., Wyłączenie organu podatkowego gminy od załatwienia sprawy udzielenia uznaniowej ulgi podatkowej gminie, Nowe Zeszyty Samorządowe, nr 4, 2015.
  5. Chróścielewski W., Glosa do uchwały NSA z dnia 22 lutego 2007 r., II GPS 2/06, Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego, nr 3, 2007.
  6. Chróścielewski W., Gmina jako strona postępowania administracyjnego – konsekwencje prawne uchylenia art. 27a k.p.a., Samorząd Terytorialny, nr 4, 1995.
  7. Chróścielewski W., Nykiel W., Ordynacja podatkowa a przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego [w:] Brzeziński B. (red.), Kosikowski C. (red.), Studia nad Ordynacją podatkową, Łódź-Toruń 1999.
  8. Chróścielewski W., Organ administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Warszawa 2002.
  9. Chróścielewski W., Spór wokół instytucji wyłączenia pracownika organu administracji i samego organu w orzecznictwie sądowym, Administracja. Teoria. Dydaktyka. Praktyka, nr 3, 2015.
  10. Chróścielewski W., Tarno J.P., Postępowanie administracyjne i postępowanie przed sądami administracyjnymi, Warszawa 2016.
  11. Chróścielewski W., Wyłączenie pracownika i organu podatkowego od załatwienia sprawy, [w:] Chróścielewski W., Nykiel W., Postępowanie podatkowe w świetle Ordynacji podatkowej, Warszawa 2000.
  12. Kabat A., Komentarz do art. 130 O.p., [w:] Babiarz S., Dauter B., Gruszczyński B., i in., Ordynacja podatkowa. Komentarz, Warszawa 2015.
  13. Karlikowska M., Komentarz do art. 130 O.p., [w:] Dzwonkowski H. (red.), Komentarz do Ordynacji podatkowej Legalis/el, 2011.
  14. Kmieciak Z., O ułomności regulacji prawnej wyłączenia pracownika, organu i członka organu kolegialnego od udziału w postępowaniu administracyjnym (załatwienia sprawy), Państwo i Prawo, nr 13, 2013.
  15. Kmieciak Z., Zarys teorii postępowania administracyjnego Lex/el, 2014.
  16. Krajewska A., Wyłączenie pracownika organu podatkowego oraz organu podatkowego (art. 130-132a Ordynacji podatkowej), [w:] Mariański A. (red.), Ordynacja podatkowa 2017. Poradnik dla praktyków, Warszawa 2017.
  17. Kulicki J., Administracja danin publicznych w Polsce, Warszawa 2014.
  18. Majka P., Wyłączenie samorządowych organów podatkowych oraz ich pracowników – uwagi de lege lata oraz de lege ferenda, Prawo Budżetowe Państwa i Samorządu, nr 3, 2015.
  19. Martysz Cz., Wyłączenie organu administracyjnego, [w:] Łaszczyca G., Martysz Cz., Matan A., Postępowanie administracyjne ogólne, Warszawa 2003.
  20. Masternak M., Administracja podatkowa, [w:] Brzeziński B. (red.), Prawo podatkowe. Teoria. Instytucje. Funkcjonowanie, Toruń 2009.
  21. Michalska-Badziak R., Podmioty administrujące, [w:] Stahl M. (red.), Prawo administracyjne. Pojęcia. Instytucje. Zasady w teorii i orzecznictwie, Warszawa 2013.
  22. Münnich M., Komentarz do art. 130 O.p., [w:] Dzwonkowski H. (red.), Ordynacja podatkowa. Komentarz 2016.
  23. Münnich M., Wyłączenie pracownika organu podatkowego oraz organu podatkowego, [w:] Smoleń P. (red.), Wójtowicz W. (red.), Prawo podatkowe, Warszawa 2015.
  24. Nowak I., Upoważnienie pracownika do załatwiania spraw w imieniu samorządowego organu podatkowego, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, nr 10, 2017.
  25. Nowak I., Wyłączenie pracownika samorządowego organu podatkowego od udziału w postępowaniu podatkowym – zagadnienia ogólne, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, nr 8, 2017.
  26. Nowak I., Wyłączenie samorządowych organów podatkowych od załatwiania spraw w postępowaniu podatkowym, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, nr 6, 2017.
  27. Olszewska A., Bezstronność organu administracji publicznej w świetle art. 24 § 3 kodeksu postępowania administracyjnego w odniesieniu do zasad ogólnych tego kodeksu, Samorząd Terytorialny, nr 4, 2008.
  28. Pietrasz P., Komentarz do art. 130 O.p., [w:] Brolik J., Dowgier, Etel L.,  Kosikowski C., i in., Ordynacja podatkowa. Komentarz 2013.
  29. Suwaj P.J., Gwarancja bezstronności organów administracji publicznej w postępowaniu administracyjnym, Wrocław 2004.
  30. Zimmermann J., Ordynacja podatkowa. Komentarz. Postępowanie podatkowe, Toruń 1998.

Słowa kluczowe: organ podatkowy, wyłączenie, bezstronność, pracownik, rozstrzygnięcie podatkowe

Deklaracja o wersji pierwotnej:

Redakcja „Toruńskiego Rocznika Podatkowego” informuje,  że wersją pierwotną (referencyjną) czasopisma jest wydanie elektroniczne (ISSN 2080-9573).