Izabela Andrzejewska - Czernek
Wykładnia prawa podatkowego Unii Europejskiej dokonywana przez sądy administracyjne oraz organy administracji podatkowej
STRESZCZENIE
W niniejszym artykule Autorka analizuje kwestię prawidłowości wykładni prawa Unii Europejskiej dokonywanej przez polskie organy podatkowe oraz sądy administracyjne. Autorka wskazuje, kiedy do tego rodzaju wykładni dojść musi oraz analizuje jej przebieg.
Zdaniem Autorki, organy podatkowe właściwie nigdy nie dokonują wykładni prawa Unii Europejskiej prawidłowo. Zamiast tego ma miejsce wiele sytuacji patologicznych, takich jak: ignorowanie istnienia przepisów prawa UE, wykładnia contra legem, nieuprawniona rozszerzająca wykładnia lub wykładnia pozornie prawidłowa. Zdarza się też zastosowanie przez organ administracji podatkowej przepisów prawa unijnego prawidłowo, lecz tylko w tego rodzaju sprawach, w których pozostaje to całkowicie bez wpływu na charakter rozstrzygnięcia.
Odnosząc się do orzecznictwa sądów administracyjnych, Autorka wskazuje, że zasadniczo, w przeciwieństwie do organów podatkowych, zaakceptowały się one w roli sądów Unii Europejskiej. Tym samym, zaakceptowały prawo Unii Europejskiej oraz będące poniekąd jego częścią orzecznictwo ETS jako obowiązujące w Polsce źródła prawa.
W ocenie Autorki rozbieżność w podejściu do prawa Unii Europejskiej sądów i organów administracji podatkowej ma skutki zgubne dla podatników.
Zdaniem Autorki, organy podatkowe właściwie nigdy nie dokonują wykładni prawa Unii Europejskiej prawidłowo. Zamiast tego ma miejsce wiele sytuacji patologicznych, takich jak: ignorowanie istnienia przepisów prawa UE, wykładnia contra legem, nieuprawniona rozszerzająca wykładnia lub wykładnia pozornie prawidłowa. Zdarza się też zastosowanie przez organ administracji podatkowej przepisów prawa unijnego prawidłowo, lecz tylko w tego rodzaju sprawach, w których pozostaje to całkowicie bez wpływu na charakter rozstrzygnięcia.
Odnosząc się do orzecznictwa sądów administracyjnych, Autorka wskazuje, że zasadniczo, w przeciwieństwie do organów podatkowych, zaakceptowały się one w roli sądów Unii Europejskiej. Tym samym, zaakceptowały prawo Unii Europejskiej oraz będące poniekąd jego częścią orzecznictwo ETS jako obowiązujące w Polsce źródła prawa.
W ocenie Autorki rozbieżność w podejściu do prawa Unii Europejskiej sądów i organów administracji podatkowej ma skutki zgubne dla podatników.